We współczesnym świecie mediów zachodzą istotne zmiany, z których dwie: technologiczna i komercyjna, rzutują na tradycyjne paradygmaty dziennikarstwa, każąc zastanowić się nad redefinicją tej profesji w kontekście dyskursu politycznego. Tradycyjny paradygmat dziennikarstwa obejmował w zasadzie wszelkie czynności, których efektem jest stworzenie i udostępnienie odbiorcom informacji, pozbawionej komentarza i opinii, obiektywnej oraz dotyczącej wydarzeń, zjawisk, ludzi ważnych z punktu widzenia dużej populacji (społeczeństwo jako całość, duże grupy społeczne).
Wspomniane wcześniej zmiany wewnątrz świata mediów, powiązane oczywiście ze zmianami społecznymi i w polu polityki, powodują, że dziennikarze podejmują się pełnienia ról, odbiegających od tego, co opisywał ów paradygmat tradycyjny. Dziennikarz staje się ekspertem od polityki i jej uczestników, ale także od skutecznego komunikowania się z wyborcami; jest aktywnym i zaangażowanym uczestnikiem platform społecznościowych, komentującym na gorąco bieżące wydarzenia czy stanowiska innych uczestników takiej debaty, bez uprzedniej ich weryfikacji; jest wreszcie celebrytą, któremu nieobca jest obecność w mediach nie związanych z dyskursem politycznym, przy czym ta obecność ma wymiar nie tylko prywatny, ale czasem i zawodowy.
W tym kontekście zapraszamy do nadsyłania artykułów odnoszących się następujących zagadnień:
• umiejętności komunikacyjne dziennikarzy jako pośredników pomiędzy politykami i obywatelami;
• dziennikarstwo polityczne: misja, służba, czy polityka?;
• bezstronność vs stronniczość dziennikarzy w dyskursie politycznym;
• dziennikarz jako promotor idei: wiedza i osobiste przekonania dziennikarzy jako czynnik wpływający na obraz i wizje przyszłości współczesnych demokracji;
• dziennikarz jako ekspert;
• dziennikarz jako celebryta;
• dziennikarz jako bloger;
• dziennikarz w mediach społecznościowych;
• dziennikarz jako specjalista od public relations i broker reklamowy.
Redaktorzy naukowi numeru: prof. Dorota Piontek, dr Agnieszka Szymańska, dr Olgierd Annusewicz
Ostateczny termin nadsyłania tekstów na adres epolitikon@oap.uw.edu.pl upływa 26 października 2014 r.
Wskazówki edytorskie dla Autorów znajdą Państwo tutaj.
Kwartalnik Naukowy OAP UW „e-Politikon” jest elektronicznym czasopismem naukowym i z liczbą 5 punktów znajduje się na liście czasopism punktowanych MNiSW (grudzień 2013 r.). Każdy numer kwartalnika w dniu publikacji dociera do około trzech tysięcy pracowników naukowych i doktorantów ze wszystkich politologicznych ośrodków akademickich w Polsce a także do polityków, urzędników, dziennikarzy, organizacji pozarządowych oraz studentów.